training gehad en dan verder….. maar hoe help je je kind verder?

mei 9th, 2017

De training is gestopt en vol goede moed gaat je kind door met het gene wat hij/zij geleerd heeft.
Het is nog best lastig om zonder de wekelijkse bijeenkomst je weg te vinden in je nieuwe gedrag.
Hulp kan je kind nog best gebruiken maar hoe doe je dat dan?
Hieronder staan tips om je kind te helpen en misschien ook handige tools voor jezelf om meer zelfvertrouwen te krijgen.

                                                   Tips om zelfvertrouwen te krijgen en om je kind daarin te ondersteunen.

1. Respecteer allereerst jezelf. Behandel jezelf zoals je een ander zou behandelen. Als je jezelf respecteert dan zullen anderen dat ook doen. Zo kun je ook je kind respectvol begeleiden, het zal nog fouten maken. Maar doen we dat niet allemaal?

2. Let op houding. Hoe is jouw houding, hoe is de houding van je kind? Weet je dat het echt moeilijk is om te lachen als je je schouders laat hangen en je naar beneden kijkt. Loop rechtop, je hoofd omhoog en kijk andere mensen aan. Vertel jezelf na elke gesprek de kleur ogen van degene met wie je hebt gesproken. Zo leer je mensen echt aankijken. Vraag desnoods aan je kind, hoe zag de neus eruit van diegene met wie je sprak.

3. Compliment. Geef minimaal één compliment per dag aan je kind, doe dit ook naar anderen. Kijk goed naar de ander en geef een compliment. Dit moet natuurlijk wel een gemeend compliment zijn want de ander voelt echt wel of je iets gemeend zegt of niet.

4. Energie. Wat kost jouw kind energie en wat geeft hem/haar energie? Maak een lijst van dingen die energie geven en doe iedere dag iets van deze lijst.

5. Stemgeluid. Test eens hoe je met een krachtigere stem meer rust en zelfvertrouwen kunt uitstralen. Oefen dus eens met je stem en ervaar wat dit met je doet. Benoem dit ook naar je kind. In de training hebben we geoefend met stemgeluid, laat hem/haar op verschillende manieren “Het is mooi weer vandaag” zeggen.

6. Geef jezelf erkenning. De soort erkenning die je van andere krijgt is niet de erkenning waar je behoefte aan hebt. Het is prima om te denken dat je er behoefte aan hebt om door andere aardig gevonden te worden maar het belangrijkste is dat je jezelf aardig vindt en accepteert. Geef dit door aan je kind. Laat je kind helpende gedachten maken om een goed gevoel te krijgen. Bedenk deze eventueel samen.

7. Heb geen spijt. Veel energie gaat verloren aan spijt hebben! Afvragen of je iets wel goed gedaan hebt, tobben of je wel een goede indruk hebt achtergelaten etc. Als je altijd in je achteruitkijkspiegel blijft kijken dan zie je niet wat er voor je gebeurt. Soms gaan er nu eenmaal dingen niet zoals je had gehoopt. Ook je kind mag vooruit kijken, help hem/haar daarmee.

8. Dankbaar. Wees dankbaar voor wat je nu allemaal hebt want het kan altijd slechter. Neem elke dag een paar minuten de tijd om de dag terug te kijken. Doe dit ook af en toe met je kind. Word er samen bewust van hoeveel goede dingen er op die dag gebeurd zijn.

9. Wat zeg jij tegen jezelf, wat zegt je kind tegen zichzelf? Alles wat je tegen jezelf zegt is voor jou de waarheid. Als jij tegen jezelf vertelt dat je lelijk, dik, te klein etc. bent dan ga je je zo voelen en erger nog, dan ga je je ook zo gedragen. Probeer zoveel mogelijk positief te denken.

10. Accepteer complimenten. Oefen met het ontvangen van complimenten. Als iemand tegen je zegt wat een mooie blouse je aan hebt, zeg dan niet dat deze € 3.00 bij Zeeman heeft gekost. Accepteer gewoon door te zeggen: Dank je wel. Meer niet! Oefen hier mee. Geef je kind bewust een mooi compliment en laat het tot hem/haar doordringen door te vragen wat je hebt gezegd. Kijk of het binnenkomt!

11. Fouten. Probeer niet je fouten te verbergen of te verontschuldigen maar geef je fouten toe en weet dat je hier van leert. Dit maakt je zoveel krachtiger. Ook je kind maakt fouten, daar leert het van. Praat erover en zeg dat je de fout ziet en hoe hij/zij het op kan lossen. Laat uw kind zelf fouten oplossen.

12. Maak je geen zorgen wat een ander van je denkt. Je weet namelijk niet wat een ander van je denkt tenzij je natuurlijk gedachten kan lezen. Meestal denk jezelf negatiever dan de persoon zelf.

13. Luister. Je kunt gerust luisteren naar adviezen van andere mensen maar je keuze is jouw verantwoordelijkheid. Ook kinderen kunnen goed luisteren als ze er maar de kans voor krijgen. Luister naar je kind met je gehele hoofd erbij. Soms zeggen ze iets waar een boodschap onder ligt en vraag door.

14. Zeg wat je bedoelt. Het is beter om duidelijk te zijn dan halve antwoorden of vragen te geven. Ook je kind heeft behoefte aan duidelijkheid ook al heb je al 3 keer gezegd dat het voor zichzelf op moet komen. De 4e keer is net zo belangrijk.

15. Een gewoonte veranderen. Besef dat je een gewoonte (bijvoorbeeld negatief denken) niet meteen kan veranderen. Een gewoonte veranderen duurt ongeveer 50 keer oefenen. Kies eerst één ding uit die je wil veranderen en begin daar mee. Plak overal post-it op om aan je nieuwe gewoonte te herinneren. Of vraag aan je kind wat er goed ging die dag.

                                                                                    Iederéén is geboren om gelukkig te zijn!